«Інтеграція навчальних предметів в початковій школі як ефективна форма освітнього процесу»
Інтегровані уроки як одна з ефективних форм навчання молодших
школярів
Мета інтегрованого уроку – дати учням всебічні
знання про предмет вивчення, його цілісну картину. Основні його властивості –
синтетичність, універсальність. Він дозволяє занурити учня в кінцеві цілі вивчення не тільки даної
теми, розділу, але і всього матеріалу, швидше включити його в пізнавальний
процес.
Інтеграція знань
може позначатися одним із шляхів підвищення ефективності навчання в цілому, та
рівня пізнавальної активності зокрема.
Початкова школа є
першою сходинкою обов'язкової загальної освіти, де всі учні, без винятку мають якомога повніше
розкрити свій потенціал. Тому
вчителю початкових класів просто необхідно використовувати різноманітні
інноваційні технології.
Слід
відразу розвести поняття міжпредметні зв'язки та інтегровані уроки. Завдання
використання міжпредметних зв'язків у навчальному процесі в різні періоди
висували Коменський Я. А., Локк Д., Гербарт В., Дістервег А., Ушинський К. Д. В
сучасній педагогіці є понад 40 визначень категорії міжпредметні зв'язки.
Р. Ф. Федорц пропонує таке
визначення: «Міжпредметні зв'язки є педагогічна категорія для позначення
синтезуючих, інтегративних відносин між об'єктами, явищами і процесами реальної
дійсності, що знайшли своє відображення у змісті, формах і методах
навчально-виховного процесу і виконують освітню, розвиваючу і виховну функції в
їх органічній єдності».
Інтегрованим уроком називається будь-який урок
зі своєю структурою, якщо для його проведення залучаються знання, уміння та
результати аналізу досліджуваного матеріалу методами інших наук, інших
навчальних предметів .
Метою інтегрованих уроків є не лише формування в учнів знань про
навколишній світ та активація їх пізнавальної діяльності, а й уміння
опрацьовувати матеріал самостійно, використовуючи при цьому додаткову довідкову
літературу, опорні схеми та встановлюючи міжпредметні зв’язки. У змісті
інтегрованих уроків є елементи умінь і навичок, творчої діяльності та
психоемоційного сприйняття світу. Цілісність інтегрованого уроку залежить від елементів спільної мети, яка спрямована на
кінцевий результат навчання. Такий урок вчить учнів не лише сприймати, а й
емоційно переживати, мислити і формулювати свої думки, застосовуючи при цьому
здобуті раніше знання та вміння і використовуючи практичні навички.
Інтегрований урок завжди знаходить відображення у різних напрямках навчальних
предметів. Він не лише формує в дітей уявлення про пізнання навколишнього
світу, а й сприяє практичному застосуванню попередньо набутих знань.
Основними складовими компонентами інтегрованих
уроків вважається чіткість, стислість та логічне поєднання навчального
матеріалу. Для впровадження процесу інтеграції в навчання найбільше підходять
уроки узагальнення і систематизації набутих знань, умінь та навичок. Кількісне
перевантаження навчальними предметами інтегрованих уроків недоречне через
занадто великий об’єм вхідної інформації, труднощі при узагальнені та
об’єднанні наукових понятть.
Кожен етап уроку є невід’ємною
частиною нелегкого процесу навчання. Під час інтегрованих уроків діти не лише
вчать теорію, а й знаходять шляхи вирішення проблемних ситуацій та виконання
завдань, які виникають несподівано.
На даний час інтегровані уроки не мають шаблонів. Це створює величезний
простір для творчості вчителя, пошуку різних методів та прийомів викладання
матеріалу.
Інтегрований
урок як шлях до успіху.
Мета
інтегрованих уроків - формування в учнів цілісного світогляду про навколишній
світ, активізація їх пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння
сприйнятого матеріалу; створення творчої атмосфери в колективі учнів; виявлення
здібностей учнів та їх особливостей; формування навичок самостійної роботи
школярів з додатковою довідковою літературою, таблицями міжпредметних зв'язків,
опорними схемами; підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається. Інтегровані курси в початковій школі поступово
зменшують кількість обов'язкових навчальних предметів і запобігають
перевантаженню учнів. Уроки, побудовані за змістом інтегрованих курсів,
передбачають включення ігрових форм, методів, проблемних ситуацій, що безумовно
сприяє активізації пізнавальної
діяльності учнів і розширенню їхніх знань, розвитку зорового і слухового
сприйняття. Наприклад, у процесі
образотворчої діяльності, аналізуючи побудову об'єктів, їх форму, колір, учні
пізнають закони краси, які перебувають у пропорціях, кольорах і виражаються у
плавності ліній, креслень. Діти вчаться бачити гармонію кольорів,
ліній, безпосередньо торкаючись предмета вивчення, у них пробуджується любов та
інтерес до краси навколишнього світу. Вчителеві просто необхідно
використовувати на уроці твори живопису, літератури, музики, що сприяє зняттю
напруженості, перевантаженості, стомлюваності за рахунок переходу на різні види
діяльності .
Ігрова діяльність учнів на уроках орієнтує на чуттєві способи пізнання,
оволодіння умінням визначати ознаки, знаходити видові й родові, спільні й
відмінні, істотні й неістотні, класифікувати їх, конкретизувати уявленння про
значення окремих слів.
Спостереження за
довкіллям вводить у сам процес народження образного вислову;
допомагає розширити уявлення про слова, що означають явища природи, риси
характеру; розкрити сутність причинно-наслідкових зв'язків.
Використування художньої
діяльності на уроках спрямовує на розвиток уяви, орієнтує на образне правильно організоване спостереження,
допомагає дитині вийти за межі лише чуттєвого пізнання. На передній план
висувається моральне освоєння дивовижного світу, асоціації розвитку природи й
людського життя.
При проведенні
інтегрованих уроків доцільно використовувати
інтерактивні методи навчання.
Вони допомагають створити „ситуацію успіху”, формувати навички толерантного
спілкування, вміння доводити свою точку зору, знаходити різні способи рішення проблеми, вибирати серед
них раціональні.
Урок в сучасних умовах повинен носити
творчий характер. А інтегрований урок – це, безперечно, шлях до успіху!
Особливості реалізації міжпредметної інтеграції змісту навчання
на уроках
Проаналізувати річне календарне
планування, зіставивши матеріал навчальних програм з різних предметів вибирають
можливі варіанти побудови інтегрованих уроків. Наступним кроком є узгодження
часу вивчення певних понять, оскільки зінтегровані теми у кожного предмета
повинні бути в річному плануванні розміщені у невеликому часовому інтервалі
одна від одної. Це важлива умова проведення інтегрованих занять. Врахувавши ці
обставини, складають орієнтовний перелік інтегрованих уроків та відповідних тем
до навчальних дисциплін, що синтезуються.
Таблиця 1. Інтеграція навчальних предметів
Українська мова
|
Читання
Музичне мистецтво
Образотворче мистецтво
|
|
Математика
|
Природознавство
Трудове навчання
Основи здоров’яІ
Інформатика
Образотворче мистецтво
|
|
Музика
|
Читання
Образотворче мистецтво
Українська мова
|
|
Читання
|
Образотворче мистецтво Природознавство
Музичне мистецтво
Українська мова
Основи здоров’я
|
Визначивши завдання уроку (навчальні, розвивальні,
виховні), сліл співставити рівень висвітлення певного поняття у підручниках,
можливості кожного з предметів, що об’єднані на уроці, варіанти використання
додаткового матеріалу. Слід зазначити, що учні під час такого уроку мають бути
зайняті різноманітними видами діяльності і підбір цих видів має бути ретельним.
Вчитель повинен так продумати етапи уроку, щоб вони не лише були методично
правильні, а й стали сходинками, долаючи які дитина не відчувала б великих
труднощів, а крокувала впевнено, з цікавістю і легкістю. Для цього потрібно досконало вивчити рівень сприймання дітей
і так дібрати дидактичний матеріал, щоб висвітлити певне поняття системно,
цілісно, використавши можливості кожного предмета, що інтегрується на уроці.
Також потрібно дібрати відповідну наочність так, щоб вона вдало доповнювала
етапи уроку. До інтегрованих уроків вчитель готує заздалегідь і своїх учнів,
придумавши, що вони повинні повторити, які завдання виконати. Часто пропонують
дітям інтерактивні завдання:
попередньо попрацювати в парах, групах, або дають індивідуальні завдання кожній
дитині. Вчитель повинен намагатись
так організувати роботу учнів, щоб максимально задіяти
кожного, але так, щоб не перевантажити дітей. Про ефективність інтегрованого
уроку можна зробити висновки за рівнем засвоєння учнями понять, за їх
враженнями від уроку. Для вчителя емоційний стан вихованців повинен бути
важливим визначенням ефективності
проведеного заняття. Бо вдало проведений урок — це велика праця сучасного
педагога, тим більше, якщо цей урок — нестандартний, інтегрований.
На інтегрованих уроках української
мови і природознавства в початковій ланціосвіти чуттєве сприйняття предметів і
явищ природи увесь час супроводжується роботою по розвитку мовлення дітей.
Учитель навчає їх правильно називати рослини, тварин, частини тіла, пропонує
розповісти про результати спостережень. Завдяки такій роботі нові слова, які
опановують діти, з'єднуються в їх свідомості з конкретними уявленнями про
предмети і явища природи, наповнюються багатим життєвим змістом. Усе це готує
дітей до свідомого читання оповідань, статей, віршів, присвячених опису
природи. Діти з великим інтересом читають і краще розуміють те, що перед цим
самі бачили, про що розмовляли з учителем. Дуже велику освітню цінність несуть
в собі такі завдання, як намалювати ілюстрацію до тексту. Це сприяє більш
осмисленому розумінню тексту. Діти починають помічати дрібні елементи, які при
звичайному прочитанні могли б просто не відобразитися в пам'яті дитини.
Складаючи свій малюнок за текстом, учні засвоюють своєрідність художньої мови,
розширюють уявлення про переносне значення слів, про багатство відтінків
значень.
Планування та
проведення інтегрованих уроків
Для ефективного проведення інтегрованих уроків
необхідні наступні умови:
-правильне визначення об’єкту вивчення, ретельний відбір змісту уроку;
-
високі професійні якості викладачів, що
забезпечать творчу співпрацю викладачів
і учнів при підготовці уроку;
-включення самоосвіти учнів в навчальний процес;
-
використання методів проблемного
навчання, активізація розумової діяльності на всіх етапах уроку;
-продумане поєднання індивідуальних і групових форм роботи;
-обов’язкове
врахування вікових психологічних особливостей учнів.
Інтегровані уроки можна здійснювати між різними
навчальними дисциплінами, навіть такими, які, на перший погляд, здаються несумісними.
На інтегрованих уроках формуються наступні компетенції:
- ціннісно-смислові (розуміння мети
уроку, важливості вивчення теми);
- загальнокультурні
(культура мовлення, почуття патріотизму, історичні дані про рідне
місто);
- інформаційні (робота
з комп’ютером,
вміння самостійно підбирати необхідний матеріал);
- комунікативні (вміння
працювати в групах, вислуховувати, спілкуватися, толерантно відноситися до
людей з іншою точкою зору).
Інтегровані уроки бувають цілісні і фрагментарні.
Але частіше можуть проводитися фрагментарні інтегровані уроки, що пояснюється
повністю об’єктивними
причинами:
-
неспівпаданням загальних навчальних тем
з різних навчальних предметів за часом вивчення;
-
неможливість провести цілий урок
інтегрованим, тому що на цьому уроці необхідно проходити і інший програмний
матеріал, який не може бути інтегрованим з цим предметом.
Структура інтегрованих уроків може бути різною. Це
залежить від мети, завдань, змісту уроків,
способів діяльності.
Оскільки інтегрований урок – це в основному урок
систематизації та узагальнення знань, умінь і навичок учнів, то його
оптимальною структурою буде:
- повідомлення теми, цілей та завдань уроку;
- мотивація навчальної діяльності учнів;
- актуалізація та корекція опорних знань;
- повторення й аналіз основних фактів, подій, явищ;
- творче перенесення знань і навичок учнів у нові
ситуації;
- узагальнення та систематизація навчальних
досягнень учнів, основних ідей та наукових теорій з предметів, що є складовими
інтегрованого курсу.
Технологія
проведення інтегрованого уроку може бути різною. Це залежить від цілей,
завдань, змісту уроку, способів діяльності, ситуацій, що виникають у процесі
його проведення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий